ATS Groep en Scheppersinstituut Wetteren

Gedeeld DNA zorgt voor een sterke samenwerking.

Sinds twee jaar is de samenwerking tussen ATS Groep en het Scheppersinstituut in Wetteren aanzienlijk uitgebreid. Het startte allemaal met de richting koeltechniek die 3 jaar geleden voorbereid werd, en zo hebben ATS en het Scheppersinstituut elkaar gevonden. Afgelopen zomer gingen zelfs onze 2 collega’s Colin Debruyne & Gianni De Greve samen met enkele leerlingen en de directie van het Scheppersinstituut naar Burundi om daar met hen een school te voorzien van elektriciteit op zonne-energie. Met dit project haalden we zelfs de nationale pers.

Deze samenwerking is een schoolvoorbeeld van hoe het bedrijfsleven en onderwijs elkaar kunnen versterken. ATS Groep ondersteunt de technische school bij essentiële projecten, terwijl het Scheppersinstituut goed opgeleide studenten aflevert die vaak hun weg vinden naar ATS Groep. Een win-win dus.

Om meer inzicht te krijgen in deze vruchtbare samenwerking, spraken we met Armand De Lepeleire, eredirecteur van het Scheppersinstituut, en Hendrik Aelbrecht, co-CEO van ATS Groep. Beiden benadrukken het belang van praktijkgerichte opleidingen en de rol van bedrijven zoals ATS Groep in het opleidingsproces. Armand: “Wij willen echt samenwerken met bedrijven. We bekijken hoe een bedrijf ons kan ondersteunen bij de realisatie van de leerplannen. Dat kan onder andere door ons te ondersteunen op vlak van materiaal zodat de leerlingen leren werken met de meest moderne technologie. Alleen bedrijven kunnen die moderne technologie voor ons toegankelijk maken. Wij kunnen ze zelf niet aankopen want we krijgen op dit vlak niet de nodige budgetten van de overheid. Sinds 2010 is er nauwelijks geïnvesteerd in technische scholen, er is ook totaal geen voeling met technische scholen vanuit de overheid. Wat echt problematisch is in een tijd van elektrificatie.”

Een kwaliteitslabel

Het Scheppersinstituut Wetteren heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot een kwaliteitslabel voor afgestudeerde leerlingen in de richting elektriciteit en vele andere technische richtingen. Zo scoort de school 40% beter dan de gemiddelde school in Vlaanderen. De school staat bekend om haar hoge opleidingsstandaard en de uitstekende voorbereiding van studenten op de arbeidsmarkt, ook op vlak van discipline en arbeidsethiek. Maar dat is er natuurlijk niet zomaar gekomen. Armand De Lepeleire startte als directeur van het Scheppersinstituut in 1989. Sindsdien zette hij een traject in gang die de school brengt tot waar ze nu staat. Armand: “Ik ben dankbaar dat ik vanaf het begin in een sterke structuur gestart ben, dat was vroeger gewoon zo. Ik ben daar blijven op inzetten, want jonge mensen hebben structuur nodig. Structuur en discipline kunnen jonge mensen groot en ver brengen. En consequent zijn! Het is niet de gemakkelijkste weg, maar wel de manier om het verst te geraken met jongeren. Een simpel voorbeeld: we hebben op school nooit toelating gegeven voor gsm-gebruik. De sociale ontwikkeling van jonge mensen heeft nood aan praten met elkaar. Met GSM’s op de speelplaats praten ze niet met elkaar maar over elkaar. En dat is nefast voor een gezonde mentaliteit.”

Maar wat is nu de succesformule van het Scheppersinstituut? Armand: “We doen gewoon ons best. We hebben er ook lang aan gewerkt. Het zit gewoon in ons DNA. We hebben de leerkrachten, leerlingen en ouders mee in ons verhaal. Je kan dit niet zomaar implementeren, het gaat vooral over investeren in mensen.”

Gedeelde waarden

Het is duidelijk merkbaar dat zowel het Scheppersinstituut als ATS dezelfde waarden delen. Zo rekruteert ook ATS volgens het ATS-DNA om je te omringen met de juiste mensen. Hendrik: “Medewerkers moeten passen in onze cultuur. Zo is entrepreneurship heel belangrijk. Iemand met een nine to five-mentaliteit zal bij ons niet functioneren. Onze mensen zetten graag mee hun schouders onder projecten zonder naar een uur te kijken. Die drive en ondernemerschap zijn in een projectomgeving zo belangrijk. Resultaatgericht om de job tot een goed einde te brengen tot ieders tevredenheid. Ook de leidinggevenden moeten tussen de medewerkers staan. Betrokkenheid en korte communicatielijnen zijn zó belangrijk. Vanaf het moment dat je denkt en handelt vanuit de ivoren toren, dan is het voorbij. Dat werkt gewoon niet. Armand beaamt: “Je moet je omringen met mensen die vooruit willen. We hebben het in de zoektocht naar een nieuwe directeur ook niet gemakkelijk gehad. Zo zijn we tot drie maal toe mislukt, maar nu hebben we eindelijk een powermadam als directeur. Iemand met een sterke drive en dat straalt af op de rest van het personeel. Zo geeft ze ruimte aan onze TAC Bart Bruggeman om die samenwerkingen met bedrijven mee uit te bouwen. En dat werkt.”

Voordelen voor beide partijen

Armand: “Vandaag zitten we in een fase van bevoorrechte samenwerking met ATS. Daarvoor moet je uiteraard met twee zijn. Als school willen wij ook investeren in die samenwerking. Het gaat hem om wederzijdse return van de samenwerking. Ook mijn collega’s beseffen dat als we bedrijven in onze korf van samenwerking willen krijgen, dan moet daar iets tegenover staan. Het moet een win-win zijn voor beide partijen. Die return hoeft niet altijd 1 op 1 te zijn, het gaat hem vooral over vertrouwen tussen beide partijen. Geen contracten of overeenkomsten, want dat doet afbreuk aan de spontaneïteit. We willen de samenwerking laten groeien.” Hendrik beaamt: “De samenwerking biedt tal van voordelen voor beide partijen. ATS Groep kan rekenen op een constante instroom van goed opgeleide en gemotiveerde jonge professionals, terwijl het Scheppersinstituut kan rekenen op de steun en expertise van een toonaangevend bedrijf in de sector. Dit partnerschap zorgt ervoor dat studenten niet alleen theoretische kennis opdoen, maar ook waardevolle praktijkervaring waar wij ook de vruchten van plukken als ze voor ons bedrijf kiezen.”

Wat verwacht ATS van technische scholen?

Hendrik: “Wij hebben al zoveel initiatieven georganiseerd, en wij zien absoluut de noodzaak om de brug te slaan met het onderwijs door het grote tekort aan gekwalificeerde vakmensen. Er is altijd wel veel flexibiliteit en enthousiasme, maar daar blijft het soms vaak bij. We vinden dat het ondernemerschap te weinig aanwezig is in het onderwijs. En net dat vinden we terug in het Scheppersinstituut. Veel scholen percipiëren ons als geldschieter, waardoor het vaak een eenzijdige benadering wordt. Wij verwachten loyaliteit en beroepsfierheid van de scholen waar we een partnership mee aangaan. Leraars met passie voor hun vak en die passie overbrengen op hun leerlingen.” Armand: “Appreciatie voor elkaar is belangrijk. Samenwerking moet van twee kanten komen en we spreken elkaar met een open vizier aan.”

Toekomstperspectieven

De toekomst van deze samenwerking ziet er rooskleurig uit. Beide partijen zijn vastbesloten om de banden verder aan te halen en nieuwe projecten te initiëren die bijdragen aan de ontwikkeling van zowel de studenten als de industrie.

Gerelateerde expertises

Ready for innovation?

Benieuwd wat ATS Groep voor uw bedrijf kan betekenen?